Onderhoud in Mijn Bibliotheek

In de nacht van vrijdag 26 op zaterdag 27 april (Koningsdag) wordt er groot onderhoud gepleegd aan het netwerk in het Amsterdam Data Centrum.
Dit betekent dat ons Bibliotheek-netwerk niet beschikbaar is van 26 april 2024, 23.00 uur tot 27 april 2024, 06.00 uur.

In deze tijd kan je geen boeken verlengen of reserveren, tickets kopen, tegoed opwaarderen, contributie en boetes betalen etc.
Ook de online Bibliotheek is niet beschikbaar.

Lezing: Politie in oorlogstijd door Jan Struijs

28 maart 2024, van 19:30 tot 21:30 | Vlaardingen Centrum

Kosten: gratis na aanmelden

Deze activiteit heeft in het verleden plaatsgevonden. Klik hier voor alle actuele activiteiten.

boek

Vrijdagavond 27 oktober 1944: het is een kille en natte avond. Maar de duisternis, de regen en de kou kan de vijf mannen uit Vlaardingen niet deren...

Ze moeten voedsel zoeken voor hun gezinnen en familieleden. Als aanvulling op het karige rantsoen, dat door de voortdurende Duitse bezetting steeds kleiner wordt. De mannen gaan naar een boerderij waar een voorraad ingekuilde aardappels ligt.

Ook willen ze proberen een koe te melken, want een van de mannen heeft een dochtertje van slechts enkele maanden oud. De mannen zijn er regelmatig op uit getrokken om eten te verzamelen voor hun gezinnen. Maar deze nacht zal de allerlaatste maal zijn dat zij op stap gaan.

Enkele dagen later verschijnt er een artikel in een Rotterdamse krant: ”Op de vlucht doodgeschoten”.

Maar zijn de mannen werkelijk op de vlucht geslagen en als gevolg daarvan neergeschoten? Wat was de vermoedelijke aanleiding van deze aanslag? Hoe ging de politie en zijn burgers om met zijn morele dilemma’s in bijzondere periode als de Tweede Wereldoorlog?

Hierover gaat de lezing van Jan Struijs, die op verzoek van zijn oudtante Marie Struijs onderzoek heeft gedaan naar de aanslag van 27 oktober 1944 in Vlaardingen. Het waren haar broer Arie en zijn kameraden die zijn vermoord. Jan Struijs kon haar verzoek niet weigeren en begon aan de moeilijke zoektocht naar de ware toedracht van de gewelddadige dood van zijn neef, de verzetsstrijder Arie Struijs en zijn kameraden.

De politieacademie heeft zijn onderzoek gepubliceerd. Het boek getiteld: ‘overleven onder een andere orde’ heeft twee doelen:

• het informeren van de nabestaanden en betrokkene over de aanslag op 27 oktober 1944 en;

• als leercasus voor de Politieacademie: ‘hoe ga je als politiemedewerker om met je morele professionaliteit in bijzondere omstandigheden’.

Over Jan Struijs

Jan Albert Struijs (Vlaardingen, 8 augustus 1961) is een politiefunctionaris en docent en was van 2016 tot 1 december 2023 voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB). Daarvoor was hij 33 jaar lang actief in verschillende functies binnen de politie.

wanneer: donderdag 28 maart
tijd: 19:30 tot 21:30 uur
locatie: de Bibliotheek de Plataan, vestiging Vlaardingen Centrum
adres: Waalstraat 100, Vlaardingen
kosten: gratis na aanmelden

Aanmelden kan via de knop hieronder.

Meld je direct aan