Lezing: De vrouwen van het surrealisme: Hun verhaal op de 100e verjaardag door Willy Atema

Dinsdag 15 oktober 2024, van 19:30 tot 20:45 | inloop: 19:15 uur | Vlaardingen Centrum

Kosten: € 5,00 voor leden/vrijwilligers en € 7,00 voor niet-leden

Op 15 oktober 1924 werd het ‘Manifest van het Surrealisme’ gepubliceerd door de Franse schrijver André Breton. Dit manifest is eigenlijk de geboorte van het surrealisme; een spannende kunstbeweging die volledig draait om fantasie. Het is als een magische deur die ons meeneemt naar een wereld voor dromen en gekke ideeën.

Op 15 oktober 2024 vieren we dus de 100e verjaardag van het Surrealisme. Het surrealisme bracht vernieuwing in kunst, design, interieur, mode, film, architectuur en reclame. door het motto 'Niet.Gewoon.Doen’ was (en bleef) het motto.

Het manifest, ondertekend door 19 surrealisten, bestond echter alleen uit mannen. Maar laten we niet vergeten dat er ook vrouwelijke surrealisten waren, zoals Leonor Fini, Dorothea Tanning, Meret Oppenheim en Leonora Carrington. Helaas werd hun werk vaak genegeerd door de meerderheid van de mannelijke kunstenaars in die tijd."

Deze vrouwelijke surrealisten verdienen het om in de schijnwerpers te staan. Daarom nodigen we je uit voor deze boeiende lezing die hun leven, werk en impact op de surrealistische beweging belicht. Willy Atema laat prachtig beeldmateriaal zien om de context en betekenis achter hun kunstwerken te begrijpen, waardoor een dieper inzicht in hun droomwerelden ontstaat."

Na de lezing nodigen we je uit om de 100e verjaardag van het surrealisme te vieren met een hapje en een drankje.

‌‌Over Willy Atema

Willy Atema is cultuurhistorica. Zij geeft o.a. binnen het kader van haar eigen kunsthistorisch bureau ‘Kunst en Kunde’ presentaties over alle mogelijke onderwerpen en/of thema’s binnen de kunst- en cultuurgeschiedenis. Het motto van haar bureau luidt ‘De kunsthistorie is er niet om uw opvattingen over kunst te bevestigen, maar om uw opvattingen en visie op de visuele wereld te verruimen’. Voor meer info: www.kunstEnkunde.nl

wanneer: dinsdag 15 oktober 2024
tijd: 19:30 tot 20:45 uur (inloop 19:15 uur)
kosten: € 5,00 voor leden/vrijwilligers en € 7,00 voor niet-leden

Meld je aan via de knop hieronder.